Veel bedrijven hebben in hun doelgroep wel mannen en vrouwen van de zogeheten Generatie Y. Ook wel Millennials. Millennials zijn mensen die zijn geboren tussen 1980 en 2000. Zij vormen een aanzienlijk deel van de bevolking op de wereld, dus ook in Nederland. Bovendien is het een kansrijke doelgroep. In Nederland zijn er zo’n 4 miljoen van deze Millennials. Het is een uitstekend bereikbare doelgroep met veel kansen, vooral met relatiegeschenken. Maar wel met een gebruiksaanwijzing. Je kunt eenvoudig een standaard sleutelhangers bedrukken en weggeven, maar bereik je ze daar écht mee? Is het de investering waard? Spoiler alert: nee. Maar hoe dan wel?

Hoe niét?

We kunnen je in elk geval vast vertellen hoe je Generatie Y niét voor je wint: klassieke reclame en informatie overloads. Typerend aan deze doelgroep is dat deze niet zo ontvankelijk is voor bergen aan informatie, die op een ‘saaie’ standaard manier wordt overgebracht. Uit onderzoek blijkt dat deze mensen over het algemeen veel op smartphones en tablets zitten en veel op social media te vinden zijn. Dat is misschien niks nieuws, maar daardoor kunnen ze niet zo lang de aandacht vasthouden en komen onopvallende en ellenlange uitingen totaal niet binnen. Daarnaast zijn ze vaak erg druk met werk, school en het sociale leven. Ze hebben dus helemaal niet de tijd om jouw lange verhaal te lezen.

Hoe wél?

Maar hoe dring je dan wél bij ze door? Begrijp het niet verkeerd: als je het juist doet, is deze doelgroep écht wel ontvankelijk voor je boodschap. Bekend is dat haast alle mensen het leuk vinden om iets te krijgen. Millennials zijn daarbij geen uitzondering. Daarom werken relatiegeschenken vaak uitstekend. Ze zijn bovendien relatief goedkoop en toch effectief. Een onderzoek van Brandelity, distributeur in relatiegeschenken en merchandise, toont aan dat twee derde van de Millennials dagelijks een promotioneel product bij zich heeft of zelfs draagt. Maar liefst 87% herinnert zich het merk ook echt en 88% heeft door het krijgen van het product een positiever beeld van de organisatie.

Een praktisch geschenk met een doel

Is het dan een shirtje of aanstekers bedrukken, weggeven en klaar? Als je door middel van relatiegeschenken reclame wilt maken voor deze doelgroep, moet je dat wel wat doordachter aanpakken. Zo moet een relatiegeschenk nuttig zijn en bovendien moet het doel ervan duidelijk zijn. Uit het genoemde onderzoek blijkt dat je nog beter géén relatiegeschenken kunt inzetten dan dat je een cadeautje weggeeft zonder een duidelijk doel. Dat doel maak je met een boodschap al snel duidelijk. Vele bedrijven hebben een eigen slogan, maar je kunt ook brainstormen voor een persoonlijkere, meer pakkende boodschap. En wat nuttige relatiegeschenken betreft, powerbanks zijn een voorbeeld van een weggever die in deze doelgroep veel wordt gebruikt. Wie heeft er in deze generatie immers géén smartphone die hij intensief gebruikt?

Duurzaamheid is de sleutel!

Ook een punt om op te letten voor een effectief, bruikbaar geschenk is milieuvriendelijkheid. De Generatie Y blijkt gevoelig te zijn voor milieuargumenten. Een bedrijf dat zich duidelijk inzet voor duurzaamheid, zal dan ook sneller gewaardeerd worden door deze doelgroep. En duurzame relatiegeschenken zijn ontzettend eenvoudig te vinden! Neem bijvoorbeeld solar powerbanks, notitieboekjes met gerecycled papier of speakers van bamboe. Dat laatste, bamboe, is een enorme trend op dit moment. Bamboe kan tegenwoordig voor allerlei uiteenlopende producten worden ingezet, die anders van kunststof zouden zijn gemaakt! Zo zijn er bamboe bekers te vinden, maar ook bijvoorbeeld snijplankjes, pennen en ook geschenkverpakkingen.

Gul tegenover je relatie, zuinig tegenover het milieu

Ken je overigens het Correctbook al? Dit notitieboekje bestaat uit whiteboard-achtig papier en wordt geleverd met een speciale, uitwisbare pen. Deze boekjes schrijf je helemaal vol en daarna gum je alles weer uit. De belangrijke notities sla je op in de bijbehorende app. Zo kun je eindeloos schrijven, zonder dat je nieuw papier nodig hebt! Bovendien worden met dit product scholen in Afrika gesteund. Dubbel goed bezig!