AMSTERDAM – De Nederlandse man tast dieper in de portemonnee voor Vaderdag dan de vrouw gemiddeld doet.

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Mediaxplain Research in opdracht van een winkelketen onder 1.004 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hoewel vrouwen vaker dan mannen aangeven hun vader een cadeau te doen (61 procent tegenover 48 procent), zijn het echter de mannen die aanzienlijk dieper in de buidel tasten voor een Vaderdagcadeau (39 euro tegenover 28 euro).

Regionaal gezien doen Brabanders hun warme en gezellige imago eer aan. Zij vinden het van alle Nederlanders het meest belangrijk dat Vaderdag gevierd wordt (57 procent), dit is 10 procent boven het landelijk gemiddelde. Hoewel Brabanders de ‘vaderskindjes’ van Nederland lijken, zijn het gemiddeld gezien de vrouwen die de relatie met hun vader het hoogst waarderen. Vrouwen geven de relatie met hun vader gemiddeld een 7,4. Mannen geven een net iets lager cijfer: een 7,2.

Vaderdag vs Moederdag

Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan dit jaar een cadeau voor Vaderdag te kopen (55 procent). Op de vraag welk bedrag men verwacht hier aan uit te geven, is het antwoord van de gemiddelde Nederlander 32 euro. Dit is opvallend, want uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat een cadeau voor Moederdag ons gemiddeld 25 euro mocht kosten. Ongeveer 97 procent van de ondervraagden geeft aan toch het gebaar belangrijker te vinden dan het cadeau.