Tegenwoordig draait voor ondernemers alles om een goede online marketing. Maar offline marketing is nog net zo belangrijk om een goede relatie op te bouwen met je klant!

De naam Cialdini

Voor wie een echte marketing kenner is zou de naam Cialdini bekend moeten klinken. Hij heeft namelijk zes verschillende technieken ontwikkeld waarmee je als ondernemer jouw doelgroep overtuigt. Een daarvan is het principe van reciprociteit.
Een moeilijk woord maar de betekenis is simpel. Wanneer je een cadeau ontvangt, voel je sneller een sociale verplichting om iets voor diegene terug te doen. Kortom, bij het weggeven van een cadeau aan een klant zal de ontvanger sneller zaken met je willen doen. En dat is natuurlijk wat we willen! Werkt dit bij alles wat je maar weg kan geven? Nee. Het cadeau, ofwel relatiegeschenk moet iets persoonlijks zijn waardoor de ontvanger zich betrokken voelt met jouw onderneming.

Niet te ingewikkeld

Ook moet het relatiegeschenk duidelijk zijn waarvoor het bedoeld is. Ga dus geen ingewikkelde pakketten weggeven waarbij de ontvanger eerst een gebruiksaanwijzing moet lezen voor  gebruik. Op deze manier beland je gift meestal in de prullenbak.

Uit een onderzoek van de BPMA blijkt dat ruim 83% van de respondenten zich nog het bedrijf en de plaats kon herinneren van wie en waar het geschenk verkregen was. Ruim 88% van die respondenten kreeg ook daadwerkelijk een positiever gevoel bij dat bedrijf. Dus als je het goed doet blijf je nog lang hangen in het geheugen van jouw potentiële klant. Juist om deze reden zijn relatiegeschenken het meest veelzijdige marketinginstrument en is het cruciaal om met wat goede give aways te komen!

Kies voor bruikbaar

Je kunt kiezen voor een standaard, makkelijk te bedrukken object zoals een pen of een aansteker. Misschien niet heel origineel, maar wel heel erg bruikbaar. Pennen en aanstekers worden tussen vele handen gewisseld. Zo is jouw merknaam altijd in beeld van de gebruiker en wordt hij automatisch herinnerd aan de afzender. Natuurlijk kijkt een gebruiker niet bij elke keer dat hij het voorwerp gebruikt naar het logo wat erop gedrukt staat. Maar ook met deze onbewuste aanrakingen heeft een logo meer effect dan je zou denken.
Bij meer budget kun je natuurlijk ook voor een iets origineler cadeau gaan.  Denk bijvoorbeeld aan speakers, powerbanks, geurkaarsen of paraplu’s. Op de site van Drukbedrijf staat een aanbod van ruim 33 verschillende relatiegeschenken. Er zal hoe dan ook iets voor jou tussen zitten!

Met alleen een goed relatiegeschenk ben je er natuurlijk nog niet. Hetgeen wat jou onderscheid van de concurrent is de bedrukking. Je kunt kiezen voor het bedrukken van jouw logo. Maar ook een slogan of andere creatieve, pakkende boodschap. Naast relatiegeschenken zijn er natuurlijk nog veel marketinginstrumenten die je kunt inzetten om jouw bedrijf op te laten vallen bij je klant. Kijk voor alle mogelijkheden op onze website!